اپیدمیولوژی فضایی

اپیدمیولوژی فضایی

آمار فضایی و اپیدمیولوژی
اپیدمیولوژی فضایی

اپیدمیولوژی فضایی

آمار فضایی و اپیدمیولوژی

مدلسازی مکانی غلظت مونوکسید کربن در تهران

مدلسازی مکانی غلظت مونوکسید کربن در تهران با استفاده از رگرسیون چند متغیره و شبکه های عصبی

مهرداد رفیع پور ، علی اصغر آل شیخ ، عباس علیمحمدی سراب ، ابوالقاسم صادقی نیارکی

چکیده

در مقاله حاضر به مدلسازی مکانی غلظت آلاینده مونوکسیدکربن با بهره گیری از سیستم اطلاعات مکانی و با استتفاده از رگرسیون چند متغیره و شبکه های عصبی پرداخته شده است. برای این مدلسازی از 18 ایستگاه شبکه پایش  کیفیت هوای تهران استفاده شد؛ و پارامترهای موقعیت،ارتفاع و فاصله از خیابان اصلی به عنوان پارامترهای مکانی موثر در نظرگرفته شدند. رگرسیون چند متغیره و سه نوع شبکه عصبی مصنوعی شامل MLP ، RBF و GRNN در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. خطای هرکدام از روش ها محاسبه شد و نتایج نشان داد که شبکه عصبی MLP کارایی بهتری نسبت به مدل های دیگر برای مدلسازی مکانی آلودگی هوا دارد؛ در حالی که رگرسیون چند متغیره از کمترین دقت برخوردار است. در نهایت اطلاعات تولید شده توسط این مدلسازی می تواند در آنالیز، برنامه ریزی و مدیریت کیفیت هوای شهر مورد استفاده قرار گیرد.

دانلود

شاخص های اپیدمیولوژیک سرطان کولورکتال

شاخص های اپیدمیولوژیک سرطان کولورکتال در شهرستان گرگان

دکتر شهریار سمنانی، دکتر وحیده کاظمی نژاد ، دکتر نفیسه عبدالهی

چکیده

مقدمه و هدف : سرطان کولورکتال شایع ترین سرطان دستگاه گوارش و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در سطح جهان است. هدف از انجام این مطا لعه بررسی مشخصات تومور و برخی شاخص های دموگرافیک بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال در شهرستان گرگان و مقایسه این متغیرها در دو گروه سنی جوان و پیر  می باشد.

مواد و روش ها : مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع مقطعی بوده است. کلیه بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال مراجعه کننده  به بخش اندوسکوپی مرکز آموزشی - درمانی 5 آذر گرگان و بخش خصوصی مورد مطالعه قرار گرفتند و با مراجعه به پرونده های آنان اطلاعات فردی ، یافته های پاتولوژی و کولونوسکوپی استخراج و مورد تجز یه و تحلیل با نر م افزار آماری spss وآزمون های آماری تی و کای اسکوئر قرار گرفت.

نتیجه گیری : با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه و درصد قابل توجهی از افراد جوان در گروه مبتلایان به سرطان کولورکتال توجه بیشتر به علایم هشدار دهنده در جوانان و فراهم نمودن برنامه غربالگری در بیماران بیشتر از 50 سال و افراد جوان با سابقه خانوادگی مثبت ضروری به نظر می رسد.

دانلود

پهنه بندی بیماری و ارزیابی خطر در سلامت عمومی

کتاب  پهنه بندی بیماری و ارزیابی خطر در سلامت عمومی نوشته لاوسن و همکاران را از لینک زیر دانلود نمایید.

 Andrew B. Lawson, Disease Mapping and Risk Assessment for Public Health  1999

شبیه سازی عامل مبنا در سیستم های اطلاعات مکانی

شبیه سازی عامل مبنا در سیستم های اطلاعات مکانی

( مطالعه موردی: راه یابی در بیمارستان)

لیلاحاجی آبادی ، آ محمود رضا دلاور و محمد رضا ملک ، اندرو فرانک

چکیده: سیستم های اطلاعات مکانی دامنه وسیعی از فرایندهای اعمال شده روی داده های مکان مرجع را جهت کمک به تصمیم گیری های مکانی مورد استفاده قرار می دهند. با شبیه سازی سناریوی فرایند می توان از آن مدل جهت پیش بینی حالات آتی سیستم و درک بهتر نحوه عملکرد آن استفاده نمود.

دانلود


کتاب روش های آماری در اپیدمیولوژی فضایی

کتاب روش های آماری در اپیدمیولوژی فضایی نوشته لاوسن از انتشارات وایلی، را از اینجا دانلود نمایید.

تکنیک شبکه های عصبی مصنوعی و زمین آمار در بازسازی میانگین ماهانه بارندگی

بازسازی مکانی- زمانی دراز مدت میانگین ماهانه بارندگی با استفاده از تکنیک شبکه های عصبی مصنوعی و زمین آمار ( مطالعه موردی: شمال غرب ایران)

علی اکبر متکان، حسن لشکری، بابک میر باقری، بهناز عربی

چکیده: ورودی اکثر مدلهای هیدرولوژیکی نیازمند اطلاعات دراز مدت و همزمان بارش به صورت مکانی و زمانی در ایستگاه های باران سنجی است که بدلیل عدم تاسیس ایستگاههای ثبت بارندگی در گذشته در ایران و نقصان در ثبت آمار بارندگی دسترسی به آمار دراز مدت در بسیاری ازمناطق کشور با محدودیت هایی همراه شده که عملا پیاده سازی این مدلها را در این مناطق غیر ممکن ساخته است.استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی امکان بازسازی این اطلاعات را در ایستگاه های پراکنده باران سنجی فراهم می کند

 

اصل مقاله را از اینجا دانلود نمایید.

 

تهیه نقشه ریسک فازی آلودگی هوای شهر تهران

تجزیه و تحلیل و تهیه نقشه ریسک آلودگی هوای شهر تهران با استفاده از منطق فازی

محمد عرب امیری و همکاران

چکیده:

شهر تهران به عنوان یک ابر شهر که به علت دارا بودن جمعیت زیاد و آلودگی شدید ناشی از منابع و آلاینده های گوناگون در معرض آسیب های ناشی از آلودگی هوا قرار دارد. هدف این مطالعه بررسی آلودگی هوا به صورت مکانی – زمانی و تهیه نقشه ریسک  فازی آلودگی  هوا با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی در شهر تهران می باشد.

اصل مقاله را از اینجا دانلود نمایید.

آنالیز های مکانی و آماری در کشف تجمع مکانی بیماری ها

استفاده از آنالیز های مکانی و آماری سیستم اطلاعات جغرافیایی در کشف تجمع مکانی بیماری ها( نمونه موردی: کشف تجمع مکانی سرطان معده در ایران)

دکتر محمد سعدی مسگری و زهره معصومی

 

یکی از مهم ترین مسایل موجود در بهداشت عمومی، بدست آوردن تجمع غیر معمولی گروهی از مسائل و مشکلات بهداشتی از جمله بیماری ها در مکان خاص می باشد

در این مقاله روش های تجمع مکانی وقایع بهداشتی و استفاده از GIS در اجرای این روش ها مورد بررسی قرار می گیرد.

اصل مقاله را از اینجا دانلود نمایید.

ارزیابی عوامل خطر سرطان پروستات

 ارزیابی عوامل خطر سرطان پروستات در استان مازندران

دکتر مصطفی حسینی و همکاران

چکیده:

زمینه و هدف: سرطان پروستات شایع ترین سرطان بدخیم در مردان بوده و بعد از سرطان ریه دومین علت مرگ ناشی از انواع سرطان در مردان است.

روش: بررسی: این مطالعه مورد شاهدی همسان سازی شده فردی بر اساس سن و همسایگی بوده است و داده ها با استفاده از نرم افزار stata تجزیه و تحلیل شده است.

 

اصل مقاله را از اینجا دانلود نمایید.