اپیدمیولوژی فضایی

اپیدمیولوژی فضایی

آمار فضایی و اپیدمیولوژی
اپیدمیولوژی فضایی

اپیدمیولوژی فضایی

آمار فضایی و اپیدمیولوژی

کتابخانه پزشکی امریکا

کتابخانه پزشکی امریکا:

 

با کلیک بر روی هر بیماری می توان اطلاعات و توضیحاتی درباره آن یافت. این اطلاعات در غالب فایل های تصویری متحرک ارایه شده که علاوه بر آن می توان خلاصه اطلاعات را به صورت یک فایل متنی نیز دانلود کرد. برای استفاده از این فایل به فلش پلیر یا همان پلاگین نیازمند هستید که در صورت عدم وجود آن بر روی رایانه شما، بصورت خودکار نصب می شود.

 

فهرست اسامی فارسی بیماری ها


  ادامه مطلب ...

برازش یک مدل مکان-آماری بر بیماری سرطان پوست به منظور حمایت از تصمیم گیری

برازش یک مدل مکان-آماری بر بیماری سرطان پوست به منظور حمایت از تصمیم گیری

زهره معصومی ، دکتر محمد سعدی مسگری

چکیده

مطالعه جغرافیای منطقه در بررسی بیماری ها از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا وقوع بسیاری از بیماری ها به شرایط جغرافیایی منطقه وابسته است . وجود موانع طبیعی نظیر کوهستان ها و دریاها، از یک طرف و وابستگی بعضی از عوامل بیماری به شرایط محیطی و اقلیمی خاص، از طرف دیگر باعث محدود شدن بعضی از بیماری ها به مناطق خاصی از کره ی زمین گردیده است بنابراین جغرافیا و مکان در بررسی بیماری ها اهمیت خاصی پیدا می کنند. با استفاده از مدلسازی پدیده ی بیماری، می توان عوامل اصلی ایجاد بیماری در یک منطقه را به همراه میزان اهمیت هر عامل شناسایی و تعیین کرده و برای پیشگیری و درمان آن بیماری، بیشترین هزینه و زمان را صرف عوامل مهم تر استخراج شده از مدل کرد.

در این تحقیق هدف برازش یک مدل مکان -آماری بر بیماری سرطان پوست بوده است . برای این کار در ابتدا مدل مناسبی برای بیماری با توجه به ذات بیماری و نحوه ی وقوع آن و نیز با توجه به نحوه ی جمع آوری داده تعیین گردید . بدنبال آن، عوامل ایجاد کننده ی بیماری با انجام مطالعات لازم استخراج شده اند. در مرحله بعد داده های مربوط به این عوامل، جمع آوری شده و با توجه به ذات داده ها و مدل مورد نظر، پردازش و آماده سازی شدند . پس از آماده سازی اطلاعات، متغیر تعداد سرطان پوست در واحد مکانی شهرستان به عنوان متغیر وابسته (متغیر پاسخ ) و عوامل بیماری به عنوان متغیرهای مستقل وارد مدل شده و مدل مناسب بر عوامل ایجاد بیماری برازانده شده است .

نتیجه ی استخراج شده از برازش مدل، یک فرمول مشخص و رتبه بندی عوامل ایجاد بیماری سرطان پوست است.

متن کامل مقاله را از اینجا دانلود نمایید.

 

بررسی اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به سرطان مری

بررسی اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به سرطان مری در مراجعه کنندگان به مرکز پرتودرمانی شهید رجایی بابلسر  77-1371

دکتر کریم اله حاجیان، دکتر مهرداد کاشی فرد ، دکتر حسن داودی ، دکتر مجید عابدی

چکیده

زمینه و هدف : نواحی شمالی ایران در کرانه جنوبی دریای خزر بر روی کمربند آسیایی سرطان مری قرار دارد که دارای بالاترین میزان بروز سرطان مری در آمارهای جهانی است . هدف از این بررسی تعیین مشخصه های اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به سرطان مری در نقاطی از شمال ایران می باشد.

مواد و روشها : این مطالعه براساس اطلاعات موجو د از پرونده ٦٦٨ نفر از بیماران مبتلا به سرطان مری مراجعه کننده به ١٣٧١ انجام گردید . داده ها شامل سن ، جنس ، شغل ، سابقه - مرکز پرتودرمانی شهید رجایی بابلسر طی سالهای 1371 تا ١٣٧٧ مصرف سیگار ، اعتیاد ، الکل ، قومیت ، محل سکونت ، محل آناتومیک و نوع هیستولوژیک تومور بوده که از پرونده بیماران توسط فرم مخصوصی استخراج گردید. در تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های تی و آزمون کای دو استفاده گردید.

نتیجه گیری :.نتایج این پژوهش ، افزایش میزان وفور سرطان مری را بعد از سن ٥٠ سالگی دلالت می کند و از لحاظ رابطه بین نوع هیستولوژیک تومور با موقعیت آناتومیک تومور و جنس ، نتایج حاصل با مطالعات انجام شده در کشورهای غربی مطابقت و همخوانی داشته که نشان دهندة الگوی یکسانی بین این شاخصهای اپیدمیولوژیک در سطح جهان می باشد.

 

متن کامل مقاله را از اینجا دانلود نمایید.

بروز سرطانهای دستگاه گوارش در تهران

بروز سرطانهای دستگاه گوارش در تهران طی سال های 80-1377 

مهدی خباز خوب ، دکتر سیدمحمدعلی محققی ، دکتر سیدعلیرضا موسوی جراحی و دیگران

 

چکیده:

زمینه و هدف : سرطان سومین علت مرگ ومیر در کشور ما پس از بیماری های قلبی و تصادفات می باشد. این مطالعه به منظور تعیین بروز سرطان های دستگاه گوارش در تهران طی سال های ٨٠- ١٣٧٧ انجام شد.

روش بررسی : در این مطالعه توصیفی جمعیت ساکن در مناطق شهر تهران، شمیرانات و اسلامشهر به عنوان جمعیت در معرض خطر در نظر گرفته شدند . داده های ثبت سرطان به صورت فعال از مراکز آسیب شناسی و بایگانی مدارک پزشکی جمع آوری گردید

نتیجه گیری : این مطالعه نشان داد که سرطان معده شا یع ترین سرطان در تهران می باشد. لذا شناسا یی عوامل موثر و پی شگیری از آن ضرورت دارد.

 متن کامل این مقاله را از اینجا دانلود نمایید.

تحلیل متغیرهای مکانی-دموگرافیک قربانیان تصادفات جاده ای

تحلیل متغیرهای مکانی-دموگرافیک قربانیان تصادفات جاده ای ایران : 87-83

شاهین شعبانی، امیر شکاری، زهرا خلیلی ،منصوره رضوانی


چکیده:

هدف این مقاله بررسی اپیدمیولوژیک قربانیان حوادث ترافیکی کشور طی سالهای 1383 تا 1387 میباشد. در این مقاله متغیرهای مکانی- دموگرافیک از جمله جنس، علت فوت، وضعیت متوفی، مکان وقوع تصادف و محل فوت مورد مطالعه قرار گرفتهاند و تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از آزمون استقلال کای دو روی آنها صورت گرفته است. بر اساس آزمون کای ارتباط معنی دار بین متغیرهای جنس و وضعیت متوفی، علت فوت و وضعیت متوفی، محل فوت و محل تصادف، محل وقوع تصادف و وضعیت متوفی و محل فوت و علت فوت وجود دارد. بین متغیرهای جنس و مکان وقوع تصادف، جنس و محل فوت متوفی و جنس و علت فوت نیز ارتباط معنی دار ضعیفی وجود دارد. نتایج این تجزیه و تحلیل نشان داد 62,51 درصد زنانی که در تصادفات کشته شدند، سرنشین بودند، در حالی که بیشترین قربانیان مرد، راننده بودند(حدود 39 درصد). بیشترین نسبت کسانی که در محل حادثه فوت کردهاند سرنشینان بوده اند (58,58درصد ) 56,74 درصد افرادی که در محل حادثه فوت کرده اند متوفیان مردی بودند که در مناطق برون شهری تصادف کرده اند. 59,99 درصد زنان متوفی که محل وقوع تصادف آن ها مناطق برون شهری بوده است نیز در محل حادثه فوت کرده اند . 56,28 درصد افرادی که در مناطق درون شهری فوت شده اند عابرین پیاده بوده اند. 52,35 درصد افرادی که علت نهایی فوت آنها ضربه به سر بوده است، در محل حادثه فوت کرده اند. همچنین محل فوت 36,51 درصد افرادی که به علت شکستگیهای متعدد فوت کرده اند، بیمارستان بوده است



مقاله اصلی را از اینجا دانلود نمایید.